10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

غرفه ایمیدرو میزبان سفیر عربستان سعودی در تهران

عبدالله بن سعود العنزی، سفیرعربستان سعودی در تهران صبح امروز از غرفه ایمیدرو در بیستمین نمایشگاه ایران متافو دیدن کرد.

به گزارش چهان معدن و به نقل از روابط عمومی نمایشگاه ایران متافو؛ وی با حضور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با پتانسیل ها و ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی ایران و نیز توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری ایمیدرو و شرکت های زیرمجموعه آن در بیستمین نمایشگاه ایران متافو آشنا شد.

بريکس، سکوي رشد اقتصادي و توسعه پايدار صنعت فولاد ايران در جهان

عضويت کشور در بريکس (BRICS) می‌تواند به گامی بلند جهت حضور در بازارهای مختلف جهانی و بين‌المللی به ويژه در حوزه معدن و صنعت فولاد تبديل شود.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد سنگان ؛ در شرايطی که روزبه‌روز بر تعداد و شدت تحريم‌‌های ظالمانه اقتصادی عليه کشور افزوده می‌شود و برخی غول‌های اقتصادی جهان همچون ايالات متحده آمريکا به دنبال کم‌رنگ‌تر شدن نقش ايران در بازارهای مختلف بين‌المللی به ويژه در بخش معدن و صنايع معدنی هستند، عضويت کشور در بريکس (BRICS) که متشکل از پنج عضو دائم يعنی برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقای جنوبي است و علاوه بر ايران، به تازگی پنج عضو جديد ديگر شامل عربستان صعودی، آرژانتين، امارات متحده عربي، مصر و اتيوپی نيز به آن اضافه شده‌اند، می‌تواند به گامی بلند جهت حضور در بازارهای مختلف جهانی و بين‌المللی به ويژه در حوزه معدن و صنعت فولاد تبديل شود؛ به ويژه اينکه چين و هند، همواره در صدر برترين توليدکنندگان فولاد جهان قرار داشته و روسيه و برزيل نيز جزو 10 توليدکننده برتر فولاد تا پايان ماه آگوست سال جاری ميلادی بوده‌اند.

بدون شک عضويت در اين سازمان، دستاوردهای مهمی براي بخش معدن و صنايع معدنی به ويژه فولاد کشور به همراه خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به انتقال فناوری و تکنولوژی روز معدن، تشکيل يک اتحاديه صنعتی و يا تبادلات معدنی و صنعتی در قالب طرح‌هايی نظير سوآپ مواد معدنی، جذب سرمايه خارجي و تامين مالي براي پروژه‌های بخش معدن و صنعت اشاره کرد. به منظور بررسی و تحليل اهميت پيوستن ايران به بريکس و تاثير آن بر بخش معدن و صنايع معدنی کشور، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» با علي امرايی، مديرعامل شرکت صنايع معدنی فولاد سنگان به گفت‌وگو نشسته‌ است که ماحصل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در ارتباط با اهميت پيوستن ايران به بريکس (BRICS) در حوزه اقتصاد جهانی توضيحاتی ارائه بفرماييد

اندیشمندان سیاسی این امر را در راستای اتخاذ رویکرد سیاست خارجی چندجانبه‌گرایی تفسیر می‌کنند و موضوع پیوستن ایران به بریکس از چند وجه قابل بررسی است؛ فارغ از بعد سیاسی و روابط بین‌الملل، مسئله اقتصادی اهمیت فراوانی دارد. عضویت ایران در بریکس که پس از حضور کشور در سازمان شانگهای رخ داد را باید به فال نیک بگیریم. امروزه چه از نظر اقتصادی و چه سیاسی در سطح جهان، عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای بر پایه تامین منافع ملی، اهمیت زیادی دارد.

برخی از اعضای موسس این سازمان در اقتصاد جهان نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارند؛ مخصوصا چین که به عنوان دومین اقتصاد جهان شناخته می‌شود. حال اگر از منظر صنعتی به اعضای موسس بنگریم، چین و هند دو کشور پیشرو در صنعت فولاد جهان هستند و روسیه، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد بوده و دارای ذخایر مهم معدنی است. البته طی دو سال اخیر، تولید فولاد روسیه تحت تاثیر جنگ با اوکراین قرار گرفته و باعث نوساناتی در این حوزه و تغییر سیاست‎های این کشور شده است که از جمله می‌توان به اتخاذ سیاست دامپینگ برای حفظ حضور در بازارهای جهانی و تامین ارزی اشاره کرد. علی‌رغم این مسائل، روسیه همچنان پتانسیل صنعتی و توان اقتصادی مناسبی دارد.

در مجموع اعضای بریکس، بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی و بیش از 40 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و به لحاظ مساحتی نیز بریکس، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های جهان شناخته می‌شود. بنابراین بریکس فارغ از مباحث سیاسی، سازمان مهمی در بین سایر سازمان‌ها به شمار می‌رود که پشتوانه اقتصادی مناسبی نیز دارد. از طرفی، بانک توسعه جدید یا (NBD) که توسط اعضای بریکس تاسیس شده، وظیفه تامین مالی پروژه‌های کشورهای عضو را بر عهده گرفته است. عضویت ایران و چند کشور دیگر از جمله عربستان، امارات متحده عربی، آرژانتین، مصر و اتیوپی به تقویت بعد اقتصادی این سازمان کمک شایانی خواهد کرد و به نوعی ظرفیت چندبعدی اقتصادی ایجاد خواهد شد.

برزیل، کشوری است که ضمن برخورداری از ذخایر سنگ‌آهن فراوان، از جمله کشورهای بزرگ صادرکننده سنگ‌آهن نیز به شمار می‌آید. چین، روسیه و هند، جزو بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده فولاد و همچنین اقـــتصادهـــای بــرتـــر دنــیا قـــرار گرفـــته‌انــــد؛ عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان و امارات متحده عربی، یک قطب بزرگ مالی در سطح دنیاست که به همراه سنگاپور در دو دهه اخیر توانسته است ضریب امنیت سرمایه‌گذاری و توسعه خود را ارتقا دهد و به یک قطب مالی سرمایه‌گذاری تبدیل شود. سایر کشورهای این گروه نظیر ایران، از پتانسیل‌های فراوان اقتصادی برخورداند. آثار مهم این سازمان بر اقتصاد کشور را می‌توان در این مسئله دید که مسیر مناسبی برای هم‌گامی، اثرپذیری، اثرگذاری و ادغام در اقتصاد جهانی با عضویت ایران در بریکس و شانگهای ایجاد شده است.

اهميت اين مهم در توسعه بخش معدن و صنايع معدنی کشور به ويژه فولاد را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

صنعت و اقتصاد دو بخش جدایی‌ناپذیر از یکدیگرند؛ اگرچه ممکن است رشد اقتصادی، لزوما به معنای توسعه صنعتی نباشد اما عکس این موضوع صادق است. از بخش‌های مهم صنعت، باید به حوزه معدن و فولاد اشاره کرد. اعضای بریکس، جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان بوده که در این بین، چین به تنهایی بیش از 50 درصد تولید فولاد جهان را در اختیار دارد و هند در رتبه دوم قرار گرفته است. برزیل از جمله کشورهای مطرح جهان است که دارای معادن مختلف بوده و یکی از برترین قدرت‌های فولادی دنیاست.

روسیه کم و بیش پتانسیل صنعتی و معدنی مناسبی داشته و آفریقای جنوبی نیز وضعیت نسبتا مشابهی دارد. قطعا چنین کشورهایی از نظر تکنولوژی حوزه معدن و فولاد نیز از پتانسیل بالایی برخوردارند. در همین راستا، عضویت ایران در این سازمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان، از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای مثال، در حال حاضر واردات سنگ‌آهن از برزیل به برخی مناطق مقرون به صرفه نیست و عضویت ایران در بریکس، می‌تواند به تعادل در این زمینه منجر شود؛ همچنین انتقال فناوری و تکنولوژی معدنی، می‌‎تواند از نتایج مهم عضویت ایران در این سازمان باشد.

تشکیل یک اتحادیه صنعتی و یا تبادلات معدنی و صنعتی در قالب طرح‌هایی نظیر سوآپ مواد معدنی، جذب سرمایه خارجی و نامین مالی برای پروژه های بخش معدن، صنعت و…، از دیگر نکات حائز اهمیت عضویت ایران در بریکس است. در نظر داشته باشیم که عضویت در سازمان‌ها، فرصت مناسبی برای ورود به بازار کشورهای عضو ایجاد می‌کند و توسعه تجارت، یکی دیگر از موارد عضویت در بریکس است.

آيا اين رويداد مهم می‌تواند زمينه‌ساز کاهش نقش تحريم‌ها و رونق تجارت خارجی محصولات فولادی و خروج بازار داخلی فولاد از رکود نسبی حاکم شود؟

مسئله تحریم به نوبه خود مقوله مفصلی بوه که از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است اما به طور کلی عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای یا بیان صحیح‌تر، سازمان‌های چندجانبه‌گرا، بر شکستن انحصار اقتصادی تاثیر دارد و اگر این مهم نتواند تحریم‌ها را کاملا بی‌اثر یا لغو کند، لاجرم تاثیر آن را کاهش خواهد داد. مقصود این است که رفع تحریم‌های ظالمانه وضع‌شده علیه کشور، تابع یک سری معادلات سیاسی دیگری نیز هست. اگر ما کمی سیاسی‌تر ترکیب گروه بریکس را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که چین درگیر جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکاست و این امر در سال‌های اخیر تشدید یافته است؛ هرچند دو کشور کماکان درگیر این جنگ تجاری، اقتصادی و سیاسی هستند اما هر دو طرف تمایل به کاهش تنش‌های موجود دارند.

روسیه در یک تقابل جدی با آمریکا و غرب قرار گرفته است. از طرفی هند، از جمله کشورهای دوست و متحد آمریکاست که در رقابت با چین قرار دارد و از سوی دیگر آمریکا با اعضای جدید بریکس مانند ایران، دشمنی‌های دیرینه و فراوانی دارد. عربستان سعودی چرخش استراتژیکی به سمت شرق و چین داشته است اما این مسئله به معنای دست کشیدن از آمریکا و غرب نیست. در نتیجه ترکیب اعضای قدیم و جدید بریکس به گونه‌ای است که خود را ذیل اقتصاد و سیاست آمریکا و غرب نمی‌بینند و هم‌اکنون 16 کشور که تمایل به استقلال اقتصادی بیشتری دارند، درخواست عضویت در بریکس را مطرح کرده‌اند. این بدان معناست که عضویت ایران در این سازمان می‌تواند تحریم‌ها را کم‌اثر کند و یک بلوک قدرتمند حامی برای رفع تحریم داشته باشد. در هر صورت، عضویت هر کشور در هر سازمانی در راستای منافع ملی آن کشور است و امری مهم و اثرگذار در رفع تحریم‌های ظالمانه تلقی می‌شود.

عضويت ايران در بريکس تا چه اندازه در خصوص رقابت‌پذيری محصولات معدنی و فولادی اثرگذار خواهد بود؟

حضور این کشورها در کنار یکدیگر فارغ از مسائل سیاسی و اقتصادی، منجر به تشکیل یک قطب یا بلوک صنعتی معدنی خواهد شد. حضور در بازار جهانی، نیازمند رعایت چند اصل مهم است که از جمله آن‌ها می‌توان به تامین مواد اولیه مناسب، تولید رقابتی و باکیفیت و سیستم حمل‌ونقل تجاری اشاره کرد. این سه اصل می‌تواند ایران را در بازار رقابتی بین‌المللی در برابر سایر کشورها تقویت کند و یقینا این پتانسیل در کشور وجود دارد. عرضه محصولات ایرانی در بازارهای جهانی، می‌تواند این عرصه را رقابت‌پذیرتر کند؛ اگرچه رقابت در عرصه بین‌المللی، لزوما وجه کمی ندارد و تابع پارامترهای مختلف از جمله تقاضای جهانی، شرایط سیاسی، رشد و رکود اقتصادی و به طور کلی تابع شاخص‌های کلان اقتصادی است.

این حضور به دنبال تنوع‌بخشی و رقابت‌زایی، می‌تواند اثرگذار واقع شود و از طرفی ارتقای کمی و کیفی محصولات داخلی را فراهم کند. در صورتی که ما بتوانیم با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، بخش معدن را در تمامی مراحل تقویت و ناترازی موجود در تامین مواد اولیه تا تولید محصول نهایی را تا افق 1404 و پایان برنامه هفتم توسعه حذف کنیم، آنگاه حضور ایجابی به معنای صادرات در بازارهای جهانی اهمیت فراوانی پیدا می‌کند و حضور ما در یک بازار جهانی و رقابتی مطمعنا به ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی کمک خواهد کرد.

چشم‌انداز و تحليل شما از آينده فولاد جهان و ايران پس از پيوستن کشور به بريکس به عنوان يکی از 10 توليدکننده برتر فولاد چيست؟

پیش‌بینی‌های جدید مراجع بین‌المللی از کاهش رشد اقتصادی چین حکایت دارد اما این به معنای منفی شدن آن نیست. چین و هند، کماکان جزو برترین اقتصادها و فولادسازان جهان هستند و حضور آن‌ها در سازمان‌های چندجانبه یا منطقه‌ای، معطوف به اثرگذاری بیشتر در عرصه بین‌المللی است. بنابراین عضویت ایران در بریکس و قرار گرفتن در کنار بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده فولاد و بخش معدن، ظرفیت مناسبی برای کشور فراهم خواهد آورد که با سیاست‌گذاری دقیق بر پایه منافع ملی، می‌توان به بهترین نحو از آن استفاده کرد. باید توجه داشت که با رفع موانع موجود، تبادلات مالی و تجاری بیشتر، جذب سرمایه، به‌کارگیری تکنولوژی و فناوری روز و…، زمینه‌های لازم برای ارتقای کمی و کیفی صنعت و معدن کشور فراهم خواهد شد و ایران می‌تواند تاثیر مثبت و سازنده‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی جهان به ویژه فولاد داشته باشد.

به طور کلی عضویت در سازمان‌ها اهرم قوی در مبادلات تجاری، اقتصادی و حتی سیاسی ایجاد خواهد کرد. عضویت ایران در بریکس تلویحا و ناخواسته تشکیل یک اتحادیه صنعتی معدنی است که می‌تواند در صورت لزوم و فهم شرایط متقابل همه اعضا و  اخذ سیاست‌های مختلف، تولید، صادرات و…  بر بازار جهانی فولاد و معدن موثر باشد.

کاهش 5.1 درصدی تولید جهانی فولاد /رشد 8.8 درصدی تولید محصول در ایران

انجمن جهانی فولادگزارش داد: مجموع تولید جهانی فولاد طی ماه می 2023 میلادی کاهش 5.1 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که تولید ایران طی این ماه و پنج ماه ابتدای سال میلادی با رشد همراه شده است.

به گزارش جهان معدن و به نقل ازروابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به نقل از انجمن جهانی فولادWorld Steel Association،63کشور فولادساز جهان طی ماه می 2023 میلادی،161 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 5.1 درصدی را نشان می دهد.

همچنین فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان می 2023میلادی، 786 میلیون تن فولاد خام تولید کردند که این میزان حاکی از کاهش1.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

رشد 8.8 درصدی تولید ایران

طی 5 ماهه نخست سال جاری میلادی، ایران در مجموع13میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، 2.2 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تولید فولاد خام ایران در می سال جاری میلادی نیز با رشد8.8 درصدی نسبت به می 2022 میلادی به 3 میلیون و 300 هزار تن رسید.

ازابتدای ژانویه تا پایان می2023 میلادی، چین با تولید 444میلیون و 600 هزار تن( رشد1.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2022 میلادی) بیشترین میزان تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داد. پس از آن، هند با تولید 56 میلیون و400 هزار تن فولاد خام(رشد5.7 درصدی)، ژاپن با تولید 36 میلیون و 500 هزار تن(افت 5.3 درصدی)، امریکا با تولید 33 میلیون و 100 هزار تن(کاهش 3.4 درصدی) و روسیه با تولید 32 میلیون و 100 هزار تن(کاهش 1.9درصدی) طی5 ماهه نخست سال 2023 میلادی در رتبه های دوم تا پنجم جای گرفتند.

همچنین کره جنوبی باتولید28 میلیون و100هزار تن فولاد خام(افت0.4 درصدی)، آلمان باتولید 15 میلیون و 600 هزار تن(افت4.7 درصدی)، برزیل با تولید 13میلیون و 400 هزار تن(افت8.1 درصدی)،ترکیه(کاهش 19.1 درصدی) و ایران(رشد2.2 درصدی) نیز با تولید 13میلیون تن فولاد خام در رتبه های ششم تا دهم جهان جای گرفتند.
نکنه قابل توجه برابر بودن تولید ایران و ترکیه است با اینحال انجمن جهانی فولاد، ایران را در رتبه دهم جای داده است.

ایران دومین تولید کننده آهن اسفنجی در دنیا شد

مجموع تولید آهن اسفنجی جهان طی سال 2022 میلادی 125 میلیون و 100 هزار تن اعلام شد که ایران با تولید 32 میلیون و 900 هزار تن از این محصول، توانست به مقام نخست تولید در آسیا و رتبه دوم تولید این محصول در جهان دست یابد.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، انجمن جهانی فولاد World Steel Association در تازه‌ترین گزارش خود از رشد 100 برابری تولید جهانی فولاد طی 72 سال گذشته خبر داد.

این گزارش حاکی است که تولید جهانی فولاد از 189 میلیون تن در سال 1950 میلادی به یک میلیارد و 885 میلیون تن در سال 2022 میلادی افزایش یافته است.

ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه بر سکوی بیستم جهان

ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه (شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی فولاد ایران) با تولید 18 میلیون تن فولاد خام طی سال 2022 میلادی توانستند بر سکوی بیستم شرکت‌های فولادساز برتر جهان بایستند.

این درحالی است که ایران با تولید 30 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام طی سال گذشته میلادی توانست همچنان دهمین کشور فولادساز جهان، لقب بگیرد.

ایران دومین تولید کننده آهن اسفنجی جهان

مجموع تولید آهن اسفنجی جهان طی سال 2022 میلادی 125 میلیون و 100 هزار تن اعلام شده است که از این میزان هند با تولید 42 میلیون و 300 هزار تن محصول در صدر جهان قرار دارد.

این درحالی‌است که طی مدت یادشده، ایران با تولید 32 میلیون و 900 هزار تن آهن اسفنجی توانست به مقام نخست تولید در آسیا و رتبه دوم تولید این محصول در جهان دست یابد.

همچنین تولید آهن خام ایران طی سال 2022 میلادی 2 میلیون و 500 هزار تن، مصرف این محصول 2 میلیون و 400 هزار تن و صادرات آن نیز 100 هزار تن گزارش شده است. گفتنی است میزان واردات آهن خام ایران طی سال گذشته میلادی صفر بوده است.

مجموع تولید جهانی آهن خام طی سال 2022 میلادی یک میلیارد و 301 میلیون و 300 هزار تن و مصرف این محصول در جهان یک میلیارد و 301 میلیون و 400هزار تن به ثبت رسیده است.

معرفی برترین‌های تولید فولاد در دنیا

چین توانست طی سال 2022 میلادی با تولید یک میلیارد و 180 میلیون تن فولاد خام در صدر فولادسازان جهان قرار گرفته و سهم 54 درصدی از تولید این محصول را به خود اختصاص دهد.

این درحالی‌است که حضور پر رنگ شرکت‌های چینی نیز در بین 50 شرکت برتر فولادساز جهان به چشم می‌خورد.

طی این مدت، گروه بائو استیل چین China Baowu Group با تولید 131 میلیون و 400 هزارتن فولاد خام در صدر شرکت‌های فولادساز جهان ایستاد.

همچنین گروه آنستیل چین Ansteel Group نیز با تولید 55 میلیون و 650 هزار تن محصول به عنوان سومین شرکت فولادساز جهان به ثبت رسید.

انجمن جهانی فولاد میزان تولید شرکت فولادساز آرسلور میتال ArcelorMittal را 68 میلیون و 890 هزار تن عنوان کرده و این شرکت را دومین شرکت فولادساز جهان طی سال گذشته میلادی اعلام کرد.

افزایش 7.5 درصدی تولید جهانی کنسانتره مس

تولید کنسانتره مس تصفیه شده جهانی طی 3 ماهه 2023 میلادی، 7.5 درصد افزایش یافت.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، براساس جدیدترین گزارش گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG)، فعالان مس جهانی از ابتدای ژانویه تا پایان مارس 2023 میلادی، حدود 6 میلیون و 685 هزار تن مس تصفیه شده تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 2022 میلادی، 6 میلیون و 218 هزار تن بود.

ظرفیت تولید کارخانه های مس تصفیه شده در جهان نیز طی 3 ماهه 2023 میلادی، 7 میلیون و 923 هزار تن بود که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال 2022 میلادی (7 میلیون و 667 هزار تن)، حدود 3.3 درصد افزایش یافت.

افزایش 2.2 درصدی تولید معادن مس جهان

معادن مس جهان از ابتدای ژانویه تا پایان مارس 2023 میلادی، حدود 5 میلیون و 301 هزار تن کنسانتره تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 2022 میلادی، 5 میلیون و 186 هزار تن بود که حاکی از افزایش 2.2 درصدی تولید این معادن در جهان است.

از این میزان، 2 میلیون و 640 هزار و 700 تن مربوط به قاره «آمریکا»، یک میلیون و 126 هزار و 300 تن «آسیا»، 798 هزار و 600 تن «آفریقا»، 507 هزار و 500 تن «اروپا» و 227 هزار و 500 تن مربوط به «اقیانوسیه» بوده است.

افزایش 4.3 درصدی ظرفیت معادن مس

در همین مدت، ظرفیت معادن مس جهان به 6 میلیون و 870 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2022 میلادی (6 میلیون و 584 هزار تن)، حاکی از افزایش 4.3 درصدی است.

عبور قیمت جهانی مس از مرز 9040 هزار دلار در تن

بنا به این گزارش، قیمت جهانی مس در روز جاری (23 خرداد 1402) به حدود 9041 دلار در تن رسید. قیمت این فلز استراتژیک اوایل سال 2022 میلادی، حدود 9880 دلار در تن بود که با طی نوسانی در ماه سپتامبر به حدود 7300 دلار نیز رسید.

ایران دومین تولید کننده آهن اسفنجی در دنیا شد

مجموع تولید آهن اسفنجی جهان طی سال 2022 میلادی 125 میلیون و 100 هزار تن اعلام شد که ایران با تولید 32 میلیون و 900 هزار تن از این محصول، توانست به مقام نخست تولید در آسیا و رتبه دوم تولید این محصول در جهان دست یابد.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، انجمن جهانی فولاد World Steel Association در تازه‌ترین گزارش خود از رشد 100 برابری تولید جهانی فولاد طی 72 سال گذشته خبر داد.

این گزارش حاکی است که تولید جهانی فولاد از 189 میلیون تن در سال 1950 میلادی به یک میلیارد و 885 میلیون تن در سال 2022 میلادی افزایش یافته است.

ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه بر سکوی بیستم جهان

ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه (شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی فولاد ایران) با تولید 18 میلیون تن فولاد خام طی سال 2022 میلادی توانستند بر سکوی بیستم شرکت‌های فولادساز برتر جهان بایستند.

این درحالی است که ایران با تولید 30 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام طی سال گذشته میلادی توانست همچنان دهمین کشور فولادساز جهان، لقب بگیرد.

ایران دومین تولید کننده آهن اسفنجی جهان

مجموع تولید آهن اسفنجی جهان طی سال 2022 میلادی 125 میلیون و 100 هزار تن اعلام شده است که از این میزان هند با تولید 42 میلیون و 300 هزار تن محصول در صدر جهان قرار دارد.

این درحالی‌است که طی مدت یادشده، ایران با تولید 32 میلیون و 900 هزار تن آهن اسفنجی توانست به مقام نخست تولید در آسیا و رتبه دوم تولید این محصول در جهان دست یابد.

همچنین تولید آهن خام ایران طی سال 2022 میلادی 2 میلیون و 500 هزار تن، مصرف این محصول 2 میلیون و 400 هزار تن و صادرات آن نیز 100 هزار تن گزارش شده است. گفتنی است میزان واردات آهن خام ایران طی سال گذشته میلادی صفر بوده است.

مجموع تولید جهانی آهن خام طی سال 2022 میلادی یک میلیارد و 301 میلیون و 300 هزار تن و مصرف این محصول در جهان یک میلیارد و 301 میلیون و 400هزار تن به ثبت رسیده است.

معرفی برترین‌های تولید فولاد در دنیا

چین توانست طی سال 2022 میلادی با تولید یک میلیارد و 180 میلیون تن فولاد خام در صدر فولادسازان جهان قرار گرفته و سهم 54 درصدی از تولید این محصول را به خود اختصاص دهد.

این درحالی‌است که حضور پر رنگ شرکت‌های چینی نیز در بین 50 شرکت برتر فولادساز جهان به چشم می‌خورد.

طی این مدت، گروه بائو استیل چین China Baowu Group با تولید 131 میلیون و 400 هزارتن فولاد خام در صدر شرکت‌های فولادساز جهان ایستاد.

همچنین گروه آنستیل چین Ansteel Group نیز با تولید 55 میلیون و 650 هزار تن محصول به عنوان سومین شرکت فولادساز جهان به ثبت رسید.

انجمن جهانی فولاد میزان تولید شرکت فولادساز آرسلور میتال ArcelorMittal را 68 میلیون و 890 هزار تن عنوان کرده و این شرکت را دومین شرکت فولادساز جهان طی سال گذشته میلادی اعلام کرد.

حجم ذخایر مس سونگون در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نظیر ندارد

معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی از نظر حجم ذخایر مس در غرب آسیا و شمال آفریقا بی‌مانند است.

به گزارش جهان معدن به نقل ازمس پرس، دکتر علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران این مطلب را در نشست هم‌اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه که در خصوص بررسی ظرفیت‌های شرکت مس در استان آذربایجان‌ شرقی برگزار شد، عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه اکتشافات مس به‌عنوان ودیعه و موهبت الهی همچنان ادامه دارد، گفت: به واسطه تلاش‌های همکاران حوزه اکتشافات و توسعه، 2 میلیارد تن به ذخایر مس این شرکت افزوده شد و این میزان باعث شد که از رتبه 7 به رتبه 5 ذخایر مس دنیا برسیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال گذشته دو بار بر مغفول ماندن بخش معدن تأکید کردند و این مهم مسئولیت ما را در این حوزه مضاعف می کند.

دکتر رستمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ برای تولید چندبرابری و تحقق چشم‌انداز یک میلیون تن کاتد در سال 1406 ادامه داد: در گام نخست موفق به تولید 300 هزار تن کاتد برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس در سال 1401 شدیم. این در حالی بود که در سال 1400 تولید مس کاتدی 285 هزار تن بود؛ بنابراین برنامه داریم که با تولید یک میلیون تن کاتد تا سال 1406 از رتبه 18 فعلی به رتبه 5 برسیم.

وی افزود: در حال حاضر ما با اکتشاف 7 درصدی، به رتبه پنجم جهان رسیدیم و حفاری 120 هزار متر در دستور کار قرار دارد که هم پیمان شده‌ایم به این مهم دست یابیم و این به معنای افزایش 5 هزار میلیارد سرمایه گذاری در استان آذربایجان‌شرقی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، هدف‌گذاری امسال استان آذربایجان شرقی را 100 هزار متر حفاری اکتشافی عنوان کرد و گسترش فعالیت‌های اکتشافی را یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که می‌توان در راستای فرامین مقام معظم رهبری برای جبران عقب‌ماندگی در بخش معدن از آن یاد کرد.

دکتر رستمی با تاکید بر اینکه توسعه اکتشافات یکی از دستورات رهبری است گفت: آزمایشگاه مرجع در محدوده شمالغرب کشور نداشتیم که اولین آزمایشگاه مرجع با همکاری دانشگاه تبریز افتتاح شده و با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومن، به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت کنونی مجتمع مس سونگون برای تولید 280 هزار تن کنسانتره مس طراحی شده ولی همکاران ما با افزایش بهره‌وری کارخانجات موفق شدند در سال 1401 با رشد 9 درصدی نسبت به برنامه، 333 هزار تن کنسانتره مس تولید کنند که این دستاورد مهمی‌ در سال گذشته بود.

مدیرعامل شرکت مس از اشتغال 30 هزار نفر در مس سونگون خبر داد و افزایش این تعداد را تا 50 هزار نفر در آینده بسیار نزدیک تخمین زد.

دکتر رستمی در نشست مدیران و فعالان بازار سرمایه تصریح کرد: تاکنون 2 میلیارد دلار از بازار سرمایه تامین مالی شده و به زودی اولین شرکت سهامی عام را در بازار سرمایه عرضه خواهیم کرد و پذیره‌نویسی آن در روزهای آینده شروع خواهد شد.

وی همچنین گسترش استفاده از خودروی برقی را یکی از علل افزایش مصرف مس دانست و تقاضای 4 برابری مس را در بازار جهانی پیش‌بینی کرد.

مدیرعامل شرکت مس از اهداف 8 پروژه تغلیظ شرکت ملی صنایع مس ایران را دو کارخانه تغلیظ در مس سونگون با ظرفیت 900 هزار تن کنسانتره اعلام کرد و گفت: صنعت مس می‌تواند در بین صنایع موجود در کشور پیشتاز باشد چرا که ما هنوز 60 سال ماده معدنی مس ذخیره در کشور داریم و با توجه به اینکه برای مس هیچ جایگزینی در جهان وجود ندارد این صنعت را بسیار ارزنده می‌سازد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کاتد قابلیت افزایش ارزش افزوده دارد گفت: یکی از سهام ارزنده بازار سرمایه، فملی است که پیشنهاد می‌شود همه مردم ایران سهامدار این شرکت باشند.

تدارک ایران و روسیه برای تبادل فناوری و هوشمندسازی معادن

معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: به دنبال گفت وگوهای صورت گرفته در حاشیه اجلاس کازان، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه تبادل فناوری و هوشمندسازی معادن همکاری‌های جدیدی را طرح‌ریزی خواهند کرد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازشاتا، «سیدمحمد موسوی» در حاشیه چهاردهمین اجلاس همکاری های اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه افزود: در بازدیدی که با همراهی «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت از منطقه توسعه فناوری و نوآوری اینوپلیس جمهوری تاتارستان داشتیم، مقرر شد ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم های اخیر علیه روسیه به یاری این منطقه بیاید.

وی افزود: در این بازدید، با اشاره به ظرفیت‌های شرکت‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران در صنایع نرم‌افزاری، مقرر شد که نقشه راه همکاری‌های دوجانبه در این زمینه ترسیم شود.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: شرکت‌های ایرانی با وجود تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌های مختلف به فناوری‌های پیشرفته دست یافته اند و افزون بر 2 هزار شرکت ایرانی توانمند در عرصه ساخت اکثر تجهیزات ثابت و دوار و برخی تجهیزات فرایندی فعال هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دیدار با مسئولان منطقه توسعه فناوری و نوآوری اینوپلیس تاتارستان، مقرر شد که ظرفیت شرکت های ایرانی به یاری این منطقه نفت خیز روسیه در زمینه ساخت تجهیزات بیاید.

موسوی همچنین با اشاره به مذاکرات هیات ایرانی با پتروف اوگینو رئیس آژانس فدرال صنایع منابع معدنی روسیه تصریح کرد: با توجه به توانمندی طرف روس در عرصه معادن، در این مذاکرات مقرر شد که از دانش فنی روسیه در راستای هوشمندسازی معادن و ماشین آلات حفاری استفاده کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: این مذاکرات در آینده نزدیک به تفاهم نامه همکاری دوجانبه منجر خواهد شد.

معاون وزیر صمت همچنین گفت: از آنجا که معادن و ماشین آلات معدنی از مزیت‌های اصلی کشور ایران است، این همکاری، در سطح راهبردی تلقی می‌شود.