10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 26 اسفند 1397 ساعت 15:46

خصولتی‌ها مانع فعالیت بخش خصوصی هستند

سال 97 برای بخش معدن سال خوبی بود در کنار ارزش افزوده بسیار خوبی که صنایع فولادی و سنگ آهن در طول یک سال گذشته تجربه کرده، اگر این روند ادامه داشته باشد سال 98 هم از نظر درآمد می‌تواند برای صنایع معدنی سال پرباری باشد.
اگر کمی در این حیطه و نوع عملکرد آن دقت داشته باشیم می‌بینیم که با توجه به افق طراحی شده برای صنایع فولادی - تولید 55 میلیون تن فولاد- در منطقه سنگان ما توانسته‌ایم یک واحد 2 میلیون تنی کنسانتره راه اندازی کنیم اما خبر بهتر آن که در سال آینده هم یک واحد 5 میلیون تنی کنسانتره دیگر راه اندازی می‌شود و این چشم انداز بیانگر مسیر بسیار خوبی است که ما در آن گام گذاشته و با قدرت آن را ادامه می‌دهیم، چرا که آمارها نشان دهنده آن است که به افق پیش بینی شده برای تولید 110 میلیون تن کنسانتره در حال نزدیک شدن هستیم.


در بخش صنایع معدنی واحدهایی در حال سرمایه گذاری بودند، اما مشکلی که وجود داشت روبرو شدن با برخی مسائل در مسیر تامین نقدینگی این صنایع بوده است. در این رابطه دو شرکت بزرگ منطقه فولاد خراسان و کاوه شرق به علت اینکه نتوانستند تعهدات خود را به بانک‌ها در موعد مقرر به انجام برسانند و به دلیل اینکه در منطقه و در مسیر پیشرفت به سرعت لازم دست نیافتند، با مشکلات بزرگی روبرو شدند، بنابراین نیاز است که دولت به تامین منابع مالی صنایع بزرگ کمک کند.
به نظر من در بخش تحریم‌ها هم می‌توان مثل همیشه آنها را دور زد و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.
بر این باورم که برای پیشرفت بیشتر در این مسیر و به منظور شکوفایی بخش‌های مختلف معدنی نیاز است که به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کنیم. در این راستا نخستین حرکتی که دولت باید انجام دهد این است که امور مقتضی را تا حد ممکن به بخش خصوصی بسپارد. اگر قرار باشد باز هم شرکت‌های خصولتی به مسایل معدنی ورود پیدا کنند این قضیه باعث می‌شود سرعت کار و به بهره برداری رسیدن پروژه‌ها با مشکل مواجه می‌شود. به نظر من بهترین راهکار این است که قدرت بیشتری به بخش خصوصی است که در حوزه معادن و صنایع معدنی ورود پیدا کنند، در صورتی که موفق به ایجاد چنین تحولی در این بخش مهم اقتصادی شویم، اشتغال، ارزش افزوده و بسیاری از مشکلات دیگر را در کشور می‌توانیم حل کنیم.
در این رابطه تقاضای من از دولت این است که در خصوص تامین منابع مالی پروژه‌های سنگان برنامه‌هایی طرح ریزی شود که یا از طریق صندوق بیمه معادن بودجه‌ای در نظر گرفته شود و یا بورس را برای تامین منابع مکلف کنند تا شرایط آسان‌تری در این بخش ایجاد شود.

 

مهندس علیزاده مدیرعامل شرکت توسعه و زیر ساخت‌های شرق کشور