06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 30 ارديبهشت 1398 ساعت 13:17

رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی: گذر از تحریم‌ها دشوار نیست، موانع داخلی اگر بگذارد

News 20181129144502رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران معتقد است: صادرکنندگان ایرانی در بخش‌های مختلف توانایی پشت سرگذاردن موانع تحریم‌های خارجی را دارند، اما قادر به گذر از سدها و موانع داخلی نیستند.
به گزارش جهان معدن «حسن حسینقلی» در گفت‌وگو با ایرنا اضافه کرد: پارسال که تحریم‌ها شدت پیدا کرد، وزارت صنعت دل نگرانی این موضوع را داشت که با افزایش نرخ دلار، قیمت فلزات نیز رشد پیدا کند و در داخل کشور مشکل تامین مواد اولیه ایجاد شود.


وی ادامه داد: بر اساس این تفکر، صادرات شمش سرب و روی ممنوع شد و فقط صادرکنندگانی اجازه صادرات پیدا می‌کردند که مجوز وزارت صنعت را داشته باشند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران یادآور شد: واقعیت اینکه کنسانتره صادراتی روی ارزش افزوده بالایی دارد، اما هیات وزیران و شورای اقتصاد بدون توجه به مطالعات کارشناسی و ارزیابی‌های صورت گرفته توسط تشکل‌های صنعتی مربوطه، صادرات کنسانتره را خام فروشی تلقی می‌کنند.
مشکلات فعالان معدنی
حسینقلی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات واحدهای فعال معدنی مرتبط با بحث مالیات است، گفت: پیش از این بهره برداران معدنی مشمول معافیت مالیاتی می شدند، اما امروز سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که فعالان معدنی از معافیت 20 درصدی مالیاتی برخوردارند.
وی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را ترمزی برابر فعالان اقتصادی و تولیدی دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده همواره باید از مصرف کننده نهایی کالا مطالبه شود، اما در ایران از تولیدکننده طلب می‌شود.
رییس اتحادیه مزبور، اخذ عوارض از صادرات را به عنوان مانعی دیگر در این زمینه قلمداد کرد و گفت: عوارض بر صادرات، ابتدا از پنج درصد آغاز، بعد هشت درصد و هر سال این میزان افزایش پیدا می‌کند و این امر مانعی در برابر صادرات است.
به گفته وی، واقعیت اینکه براساس ماده 37 قانون بهبود فضای کسب و کار، هر ماده معدنی که از کوه استخراج شود و در آن فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی لحاظ شود، از شکل اصلی خارج شده و دیگر به آن خام گفته نمی‌شود، اما این موضوع هنوز برای مسئولان باور پذیری پیدا نکرده است.
حسینقلی اضافه کرد: کنسانتره صادراتی ارزش افزوده بالایی دارد، اما هیات وزیران و شورای اقتصاد بدون توجه به بررسی‌های کارشناسی و ارزیابی‌های صورت گرفته توسط تشکل‌های صنعتی مربوطه، صادرات کنسانتره را خام فروشی تلقی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: گمرک ایران یک تن کنسانتره صادراتی را 740 دلار قیمت گذاری می‌کند و در واقع صادرات یک تن کنسانتره 10 تا 15 میلیون تومان ارزش دارد که ارزش افزوده کمی نیست، زیرا ماده معدنی پس از اینکه از معدن استخراج شده، خرد، پودر، سپس با مواد افزودنی ترکیب و به عیار 50 درصد می‌رسد، اما مسئولان صادرات این ماده را مصداق خام فروشی می‌دانند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صناعی و معادن سرب و روی گفت: امروز کشور در شرایطی خاص قرار دارد و تامین منابع ارزی از بخش‌های مختلف ضروری است، اما برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به جای حمایت از صادرکننده که برای رونق تولید تلاش می‌کند، معبر صادرات را تنگ‌تر ساخته‌اند.
دخالت در قیمت گذاری
حسینقلی یادآور شد: امروز یکی از کارهای اشتباه دولت دخالت در قیمت گذاری است و این اشتباه سبب متشنج شدن فضای ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کننده شده است و پیامد این اقدام بهره مندی یک طیف افراد دلال و واسطه است.
به گفته وی، قانون عرضه شمش روی در بورس را تکلیف کرده و سقف هر تن 12 میلیون تومان تعیین شده است؛ در حالی که قیمت انجمن سرب و روی و همچنین اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی بالاتر از این عدد است؛ پس از دوندگی زیاد سقف قیمت را ارتقا داده و اعلام کردند که هر صادرکننده باید از راه بورس وارد شود؛ به گونه‌ای که به ازای عرضه یک هزار تن در بورس، می‌تواند چهار هزار تن صادرات داشته باشد.
وی افزود: هر تن شمش روی در بورس 33 میلیون تومان عرضه شد اما این کالا در بازار 40 میلیون تومان قیمت گذاری شده است؛ این تفاوت نرخ به جیب دلالان می‌رود، چون واسطه‌ها در بورس خرید می‌کنند و در بازار به نرخ 40 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.
حسینقلی تصریح کرد: دخالت دولت در تعیین قیمت کالا، ضمن ایجاد محدودیت، فساد ایجاد می‌کند.
وی یادآور شد: تولیدکننده با وجود گرانی مواد اولیه، ناگزیر از تولید است اما دلالان بدون زحمت و دغدغه سود بادآورده‌ای دارد و هیچگونه برخوردی هم با او انجام نمی‌شود.