09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 24 اسفند 1397 ساعت 11:39

وزیر صنعت، معدن و تجارت: افزایش صادرات رمز عبور از شرایط کنونی است

rahshoraوزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راه نجات از شرایط کنونی کشور صادرات است، گفت: افزایش صادرات اشتغال و تولید را رونق می‌دهد.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، رضا رحمانی در سفر یک روزه به استان قم در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان گفت: اگر تولید کشور در کلان تامین شود به طور حتم مشکلات اساسی مثل بیکاری، تورم، گرانی و ... حل می‌شود. اگر چه برخی از کشورهای پیشرفته توریستی هستند، اما بسیاری از آنها صنعت و تولید را در کنار یکدیگر دارند.


وی راه نجات از شرایط کنونی کشور را صادرات دانست و گفت: ایران از معدود کشورهایی است که 15 کشور همسایه دارد. همسایگان ما امسال 1300 میلیارد دلار واردات داشتند که از این میزان 25 میلیارد دلار سهم ایران بوده است. یعنی 2 درصد از ورادات منطقه را ما انجام داده‌ایم که بسیار کم است. اگر این مقدار را افزایش دهیم، در اشتغال و رونق تولیدمان اثرگذار است. کشور روسیه می‌تواند یکی از پایگاه‌های صادرات ما باشد، در حالی که امسال فقط 300 میلیون دلار به روسیه صاردات داشتیم. تولیدکنندگان ما باید بررسی کنند کشورهای همسایه به چه چیزهایی نیاز دارند و تولیدات‌شان را در آن خصوص افزایش دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اشتغال روستایی عنوان کرد: با مجوز رهبری 1 میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی برداشته شد و الان زمان آن است که از این ظرفیت استفاده کنیم. در زمینه صاردات به جای اینکه نفت خام صادر کنیم، می‌توانیم فرآورده‌های آن را تولید و صادر کنیم. بخش خصوصی و تشکلات باید به کار ورود کنند. در شرایط کنونی خودمان باید همت کنیم و خودمان را نجات دهیم. اگر خودمان اراده کنیم به طور حتم می‌توانیم.
رحمانی افزود: در تولید داخلی هر کس در هرزمینه‌ای که توان دارد باید ورود کند. استفاده از تولید داخل نیازمند فرهنگ سازی است. هنوز خیلی از مردم ایران نمی‌دانند تفاوت تولیدات داخلی و خارجی در چه چیزی است یا خیلی‌ها از بیکاری فرزندان‌شان معترض هستند و نمی‌دانند عامل این بیکاری نوع مصرف خودشان است.
وی با بیان اینکه ثبت سفارش در استان‌ها را تفویض اختیار کرده‌ام، افزود: بنده صد درصد به تفویض اختیار قائل هستم. بخش صنعت در هر استان رییس دارد. بخش معدن شورای معادن استان و در تجارت کارگروه تنظیم بازار دارند. در هیچ بخشی در حمایت از تولید کننده محدودیت نداریم، ولی اغماض هم نداریم. واحدی که تولید ندارد، نباید تایید شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات عنوان کرد: هفته گذشته «واردات در مقابل صادرات» را در جلسات دولت مطرح و بانک مرکزی این مورد را پذیرفت. طبق مصوبه پیشین هر کس ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگرداند، قاچاقچی محسوب می‌شود که البته در خصوص صادرات فرش این مبحث کمی متفاوت است. البته توجه داشته باشید که در شرایط کنونی کشور به این ارز نیاز دارد.
رحمانی با تاکید براینکه واردات در مقابل صادرات به نفع صادرکنندگان است، گفت: برای این نوع واردات مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که طبق آن صادرکنندگان بتوانند اقلام ضروری مثل مواد خاص یا قطعات مورد نیاز در تولید را وارد کنند. برای ترخیص اینگونه کالاها کمک می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم واحدهای تولیدی تعطیل شوند. هدف این است که در تحریم شرایط را تسهیل کنیم. فراموش نکنیم که یکی دیگر از راهکارهای تسهیل شرایط تحریم، استفاده از توانِ بخشِ خصوصی است.
وی عنوان کرد: در خصوص واحدهای صنایع غذایی مشکلی در زمینه آرد پیش آمده بود که پیگیری کردیم و با مصوبه دولت این مشکل حل شد. تا عید نوروز آرد تغییر قیمت ندارد. دولت با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه داد که وزارت جهاد کشاورزی آرد مورد نیاز را تامین کند. امسال 600 هزار تن بیشتر از سال گذشته آرد به واحدها تحویل شده است. صنوف و واحدهای صنعتی هم در این زمینه مشکلاتی داشتند که رفع شده است. در حال حاضر گندم ذخیره خوبی دارید و و دراین خصوص مشکلی پیش نمی‌آید.
رحمانی در ادامه این نشست در خصوص ایجاد شهرک‌های تخصصی گفت: اگر بتوانیم این شهرک‌ها را در یک سال به بهره برداری برسانیم، بسیار پیشنهاد خوبی است. معتقدم شهرک‌های تخصصی در آینده حفظ می‌شوند. در استان‌های مختلف پیشنهاد ایجاد شهرک‌های تخصصی را داده‌ام. باید اجازه بدهیم هم افزایی ایجاد شود. در حال حاضر شرایط خوبی برای صادرات به عراق داریم و تمام این صاردات به طور شخصی انجام می‌شود. امسال و سال آینده عراق یکی از ظرفیت‌های ما در صادرات است.
وی با بیان اینکه در حوزه بیمه قالیباف‌ها امسال اتفاق خوبی می‌افتد، افزود: سال گذشته در مجلس تصویب شد بیمه قالیباف‌ها بیش از دو برابر افزایش پیدا کند و این مورد در بودجه وارد شده است. در خصوص ابریشم در گذشته 26 درصد بوده است و سعی کردیم این مقدار را حفظ کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تولید ما از صنعت، معدن و کشاورزی است، عنوان کرد: هر اندازه روی این سه بخش وقت بگذاریم، کشور بیشتر بیمه می‌شود و مشکلات اساسی هم حل می‌شود. در حال حاضر ماهانه 20 میلیارد دلار ارزش معدن و تولیدات معدنی کشور است. اگر این میزان تولید را نداشتیم در شرایط کنونی به این میزان نمی‌توانستیم واردات انجام دهیم.
رحمانی ادامه داد: کالاهای بسیاری را در داخل کشور تولید می‌کنیم، ولی این مقدار اندکی را که در کشور تولید نمی‌کنیم، مشکل ایجاد کرده است. اگر صنعت، معدن و کشاورزی را تقویت کنیم به طور حتم صنایع وابسته به آن هم رشد می‌کنند.
رحمانی با تاکید براینکه در سال آینده برای معدن برنامه‌های ویژه داریم، گفت: فرش هم مثل معدن یکی از صنایع داخلی ما است و در این دوران می‌تواند کمک کننده باشد. تمام تولیدات داخلی می‌توانند موثر باشند. امسال فقط برای عراق بیش از یک میلیارد و 300میلیون دلار محصولات پتروشیمیایی و شیمیایی صادر کردیم که بسیاری از واحدهای تولید کننده محصولات تولید شده در اطراف قم بودند.
وی در رابطه با استفاده از ظرفیت اتحادیه و تعاونی‌ها تصریح کرد: مسئولیت تامین، تهیه و توزیع مواد اصلی و غذایی اساسی کشور با وزارت جهاد است. اما ما هم از طریق دبیرخانه تنظیم بازار ورود اندکی به این مساله داریم که از این طریق از تعاونی‌های کشور خواهش کردیم در توزیع اقلام کمک کنند. در حال حاضر این کار به خوبی انجام می‌شود.