11 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 03 تیر 1402 ساعت 14:33

تلاش کشتیرانی دریای خزر برای توسعه ناوگان حمل بار صادراتی

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با تاکید بر اینکه شرکت کشتیرانی دریای خزر بزرگ‌ترین ناوگان ملی – تجاری در منطقه شمال تلاش دارد تا سهم خود را در دریای خزر در بخش های واردات، صادرات و ترانزیت افزایش دهد، تصریح کرد: حضور ایران در بنادر خارجی و استفاده بهینه از فرصت های ترانزیتی و توسعه حمل و نقل دریایی در راستای کسب سهم از بازار، برنامه ریزی شده است.
 

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کامبیز جهانبانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در جریان مجمع عمومی عادی سالیانه به گزارشی از دستاورد‌های کشتیرانی دریای خزر در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بالاترین درآمد در قالب ارزی و ریالی با اختلاف نسبت به سال‌های گذشته کسب گردید؛ به نحوی که درآمد ۷ هزار میلیارد ریالی این شرکت در سال ۱۴۰۰، با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و نیز بهبود بازاریابی، جذب و حمل کالا‌های با ارزش و افزایش بهره وری ناوگان، به رقم ۱۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ رسیده است؛ ضمن اینکه سود خالص ۱۴۹۰ میلیارد ریالی سال ۱۴۰۰ با جهش ۵ برابری به رقم قابل توجه ۷۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر، بهای تمام شده که در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ درصد از درآمد عملیاتی شرکت را تشکیل می‌داد، با کنترل هزینه‌ها و نظارت بر عملیات شناورها، به ۴۹ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش و حاشیه سود ناخالص شرکت از ۳۱ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت کشتیرانی دریای خزر بزرگ‌ترین ناوگان ملی – تجاری در منطقه شمال تلاش دارد تا سهم خود را در دریای خزر در بخش‌های واردات، صادرات و ترانزیت افزایش دهد تصریح کرد: حضور ایران در بنادر خارجی و استفاده بهینه از فرصت‌های ترانزیتی و توسعه حمل و نقل دریایی در راستای کسب سهم از بازار برنامه ریزی شده است.

تلاش کشتیرانی دریای خزر برای توسعه ناوگان حمل بار صادراتی

وی به دستاورد‌های شرکت کشتیرانی دریای خزر در یک سال منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:
در سود عملیاتی، رشد ۴۲۸ درصدی در شرکت کشتیرانی دریای خزر تجربه شده است که در طی ۳۲ سال گذشته چنین جهش و روند مثبتی، بی سابقه بوده است.

به گفته جهانبانی، دستاورد‌های بزرگی در مدت یادشده در شرایطی محقق شده است که سهم ۷۰ درصدی از بازار کانتینری در بنادر شمالی از دیگر اهداف محقق شده در کشتیرانی دریای خزر بوده، اما باید توجه داشت که امسال وضعیت بازار جهانی به گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت سود‌های سال قبل در سال جاری تکرار شود.

در مجمع عمومی عادی سالیانه در پایان ضمن پاسخ به سوالات سهامداران از سوی رییس مجمع و مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر؛ صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه به تصویب رسید.

بر اساس مصوبات مجمع عمومی
صاحبان سهام مورخ ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ شرکت کشتیرانی دریای خزر مقرر گردید؛ مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۶۳۰ تومان) از محل سود قابل تقسیم شرکت به عنوان سود سهام در حساب‌های شرکت منظور و با رعایت مفاد ماده ۲۴۰ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت، نسبت به پرداخت آن در وجه سهامداران اقدام گردد.

انتخاب روزنامه‌های کثیرالانتشار سراسری و محلی، موسسه حسابرسی و همینطور تمدید فعالیت اعضای هیئت مدیره برای مدت دو سال آتی دیگر از مصوبات مجمع صدرالاشاره بوده است.