31 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

مقام معظم رهبری، عالمانه و دقیق تغییرات و پیشرفت‌های علمی روز جهان را رصد می‌کنند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: مقام معظم رهبری، عالمانه و دقیق تغییرات و پیشرفت‌های علمی روز جهان را رصد می‌کنند.

به گزارش جهان معدن به نقل ازمس پرس دکتر علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص هوش مصنوعی، ابراز امیدواری کرد که مجموعه فعالیت‌های صنعت مس کشور در حوزه هوش مصنوعی در پاسخ به ندای زمان‌شناسانه رهبر معظم انقلاب شروعی باشد بر حرکت‌های آگاهانه و کارشناسانه دیگر در به‌کارگیری ابزارهای نو جهانی جهت الگوسازی خدمات نوین ایران و اسلام عزیز به جهانیان.

وی به سخنان گهربار مقام معظم رهبری که فرمودند: «در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت و غیرو نمی‌توان با همان شیوه‌های چهل سال قبل کار کرد. امروز ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شود.» و نیز «مساله هوش مصنوعی در اداره دنیا نقش دارد و باید به گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو 10 کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد.» اشاره کرد و گفت: بار دیگر بر همگان آشکار شد که مقام معظم رهبری، عالمانه و دقیق تغییرات و پیشرفت‌های علمی روز جهان را نیز رصد می‌کنند و آن‌ها را نه تهدید که فرصتی برای پیشرفت و رشد ایران اسلامی می‌دانند.

وی ادامه داد: ضمن تکریم و پاسداشت این نگاه عالمانه برآمده از آگاهی توام با درک ضرورت‌های دوره زمانی موجود، وظیفه خود می‌دانیم تا در پاسخ عملی به تذکر دغدغه‌مند مقام معظم رهبری اقدامات کارشناسانه‌‌ای داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مس اظهار داشت: در این راستا هوش مصنوعی را که بر اساس تحلیل و استفاده از داده‌ها است روشی نوین در جهت شناخت و حل مسائل به‌صورت کاملا حرفه‌ای می‌دانیم که با تکیه بر عقل جمعی و تجمیع تجارب جهانی به کمک بشر آمده است تا مسیر رشد دانایی و توانایی او را هموارتر سازد.

دکتر رستمی افزود: یقیناً بهره‌گیری از هوش مصنوعی به صرفه‌جویی در وقت و انرژی منجر شده و فرصت را برای پرداختن به خدمات بزرگتر فراهم می‌سازد.

وی تصریح کرد: در این راستا با بهره‌گیری از توان متخصصین داخلی کشور و جوانان پرورش‌یافته نظام اسلامی، اولین پروژه ملی خود را با بهره‌گیری از قابلیت هوش مصنوعی در اولویت سلامت - پایش، تشخیص، درمان و ارزیابی - آغاز می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: در این پروژه پایش سلامت جسم با استفاده از ابزارهای فناورانه، تحلیل و تفسیر داده‌ها و دستیابی به نقشه سلامت فردی هر شخص انجام خواهد شد.

به گفته وی این پروژه‌ها ابتدا برای همه کارکنان شرکت ملی مس اعم از کارگران، کارمندان، بازنشستگان و مدیران اجرا می‌شود و در فاز دوم در راستای رسالت اجتماعی، در اختیار همه هموطنان قرار خواهد گرفت .

دکتر رستمی گفت: یقیناً با اجرای خدمات هوشمند مذکور شاهد افزایش امید به زندگی از طریق کاهش ناهنجاری‌های جسمی، تشخیص دقیق بیماری‌ها، مداخله به موقع درمان و تقویت سلامت جسم و جان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مس تأکید کرد:‌ نتیجه این دست خدمات، ارتقای بیشتر سلامت در ایران اسلامی، تقویت رضایت عمومی و کاهش هزینه‌های جانی و مالی است.

افتتاح موسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی در فولاد سنگان

 با حضور محمد مقیمی رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران ، میرزایی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، رسولیان مدیرعامل مجتمع معدن دولتی سنگان، علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان و نخبگان دانشگاهی و همچنین همسر شهید علیمحمدی و کارکنان شرکت فولاد سنگان، موسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی افتتاح شد.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد سنگان ؛در آیین آغازین این مراسم، علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در این مراسم گفت: شهرستان خواف با سابقه تاریخی از مراکز علمی در دوره های مختلف بوده و در گذشته مراودات علمی گسترده ای با خوارزم و بخارا داشته است. وی به سابقه و ظرفیت های علمی، فرهنگی و تاریخی این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان خواف، یکی از شهرستان‌های تاریخی خراسان رضوی است. از بزرگان و مفاخر علمی این منطقه می توان به حافظ ابرو خوافی، بونصرمشکان زوزنی، محمد سیجاوندی، پیر احمد خوافی از رجال متشخص و سیاستمداراران کم نظیر دوران تیموریان و… اشاره کرد که نشان بر عظمت و سابقه علم و فرهنگ و هنر در این منطقه دارد.

 

 وی ادامه داد؛ شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف تولید و تأمین گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال 1394 با سرمایه گذاری این هلدینگ تاسیس شد و در حال حاضر واحد گندله سازی و کنسانتره سازی این شرکت به ظرفیت اسمی هرکدام 5 میلیون تن در سال در حال بهره برداری می باشد که با اجرای طرحهای توسعه ظرفیت هر کارخانه به 7.5 میلیون تن در سال خواهد رسید که سهم بسیار مهمی در صنعت فولاد کشور دارد. امرایی با اشاره به تأسیس شرکت آتیه فولاد سنگان گفت:کارخانه های گلوله های فلزی آسیاب به ظرفیت 15 هزار تن و کارخانه بنتونیت شرکت آتیه فولاد سنگان نیز از دیگر کارخانه های این شرکت است.

مدیرعامل فولاد سنگان در ادامه با اشاره به جایگاه کشورمان در عرصه تولید فولاد اضافه کرد: در سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیارد و ۸۵۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد و این حجم از تولید نسبت به سال ۲۰۲۲، به میزان ۰.۱ درصد رشد داشت. ایران در سال ۲۰۲۳ جایگاه خود را به عنوان دهمین تولیدکننده فولاد جهان حفظ کرد و تولید فولاد کشور در کل این سال ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود. مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به توان تولید فولاد کشور، ایران را یکی از ده قدرت اول فولاد جهان دانست که حتی می تواند رده های بالاتری را در تولید این محصول استراتژیک داشته باشد.

 

امرایی ارتباط صنعت و دانشگاه را از شاخص های پیشرفت یک کشور دانست و عنوان داشت:

 

توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه به علت تأثیرات و پیامدهای بسیار مثبت آن در تحولات فناورانه، اقتصادی و اجتماعی از دیرباز توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان دانشگاهی و صنعت را به خود جلب کرده است چراکه در حال حاضر دانشگاه و صنعت دو قطب پیشران دانش محور در اقتصاد جهان به شمار می آیند. وی گفت: به دلیل نقش محوری دانشگاهها در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها، سرمایه گذاری بر علوم کاربردی در حوزه صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. صنعتگران و اندیشمندان به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه ها میتوانند از طریق پرورش و توسعه نیروی انسانی توانمند به رشد و بهره وری بخش صنعت کمک نمایند.

 

امرایی با اشاره به لزوم استفاده از فناوری های نوین، گفت : در سالهای آتی هوش مصنوعی آنچنان پیشرفت خواهد کرد که شرایط کسب و کار و صنعت و اقتصاد را متحول خواهد نمود، به طوری که در ابتدای امر ۸۵ میلیون فرصت شغلی از دست خواهد رفت و ۹۷ میلیون فرصت شغلی مبتنی بر علوم مرتبط به وجود خواهد آمد.این مسئله یعنی پرداختن به فناوریهای مدرن و استفاده از آنها ضرورت دارد.

 

امرایی با اشاره به سابقه ارتباط دانشگاه با صنعت در کشور و مصوبه سال ۱۳۶۱ دولت با تاکید بر توسعه ارتباط این دو حوزه خاطر نشان کرد، ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه یکی از کلیدی ترین واژه‌ها در بیانات مقام معظم رهبری است که در بیانات مختلفشان به این مهم اشاره داشته و دارند. وی اظهار داشت: با وجود اینکه محققان کشور با انتشار ۷۸ هزار سند علمی در مجلات بین المللی رتبه ۱۵ جهانی را کسب کرده‌اند، اما رتبه کشور در زیر شاخص ارتباط دانشگاه و صنعت در شاخص جهانی نوآوری چندان شایسته ایران نیست، و دانشگاه باید به سمت پژوهشهای کاربردی و آموزشهای مهارت محور متناسب با نیاز بخش صنعت کشور حرکت نماید.

مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به حرکت رو به جلو و سریع فولاد سنگان در حوزه‌های مختلف به پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: در فولاد سنگان با تکیه بر روشهای جدید علمی از جمله توجه به روشهای جدید فرآوری سنگ آهن، توجه به توسعه پایدار و رویکرد حمایتی و ویژه نسبت به محیط زیست، پروژه‌های مختلف توسعه ای را با سرمایه گذاری بیش از 870 میلیون یورو در دست اقدام داریم که زمینه اشتغالزایی بسیار مناسبی برای منطقه ایجاد خواهد بود و رشد تولید بسیار خوبی را در صنعت فولاد کشور رقم خواهد زد و رفاه و آبادانی را برای منطقه فراهم می آورد.

 

امرایی از احداث نیروگاه تولید برق بادی، کارخانه کنسانتره هماتیت، سیستم مکانیزه انباشت باطله (اسپریدر)برای اولین بار در خاورمیانه و سومین بار در جهان، افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی، تجهیز نوگان حمل و نقل صنعتی و معدنی، شبکه جمع آوری فاضلاب تایباد، احداث تصفیه خانه تایباد و … به عنوان پروژه های بزرگ فولاد سنگان نام برد که این پروژه ها تاثیر بسزایی در توسعه همه جانبه منطقه و اشتغال پایدار در این منطقه از کشور عزیزمان خواهد شد. 

 

مدیر ارشد فولاد سنگان با اشاره به اقدامات ارزشمند صورت گرفته در حوزه مسئولیت های اجتماعی این شرکت گفت : یکی دیگر از افتخارات بزرگ فولاد سنگان این است که هرگز خود را محصور در یک بعد تولی،د نکرده است و در عمل به مسئولیتهای اجتماعی به عنوان یک رسالت ذاتی در کشور پیشگام بوده است. بر همین اساس با رویکردی کاملا علمی به نیازسنجی در سطح شهرستان پرداختیم و در چند حوزه به صورت جدی با سرمایه گذاری 1330 میلیارد ریال تاکنون ورود کرده‌ایم.

 

 به گفته امرایی یکی از بزرگترین و ماندگارترین اقدامات فولاد سنگان اجرای طرح عمران و آبادانی شهرستان خواف با مشارکت دانشگاه تهران بود، که نتایج درخشانی را به دنبال داشته است و به اشتغالزایی 420 نفر مستقیم و 1200 نفر غیرمستقیم منجر شده است. این طرح موفق که شامل ماهها مطالعه و برنامه ریزی و نیازسنجی بوده است و اکنون به عنوان پایلوت اقتصادی در شرق کشور الگوی مناسبی برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور شناخته می شود .

 

مدیر عامل فولاد سنگان حوزه های فعال این شرکت را برشمرد و اضافه کرد : توسعه پروژه های زیرساختی منطقه، توسعه پایدار حفظ محیط زیست، توسعه آموزش و مهارت، توسعه مسکن ،توسعه اشتغال زایی، توسعه اقتصادی ، معیشتی و خیرخواهانه، توسعه و ارتقاء فرهنگی و آرمان مذهبی و توسعه و سلامت حفظ، درمان جسم و روان از جمله سرفصل های کاری فولاد سنگان در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی می باشد.

وی در پایان: ضمن قدردانی از حضور چهره‌های علمی کشور به خصوص همسر پروفسور شهید مسعود علیمحمدی گفت: مرکز تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی دانشگاه تهران به پاس خدمات علمی ارزنده آن شهید والامقام به عنوان یکی دیگر از بازوهای علمی و تحقیقاتی فولاد سنگان در کنار پردیس صنایع مدنی افتتاح خواهد شد.

 

در ادامه محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در فولاد سنگان گفت: به عنوان دانشگاه مادر در ایران همواره توجه به مسائلی نظیر رفع نیازهای صنعت کشور به عنوان یک مسئله جدی مد نظر است و در سالهای گذشته نیز اقدامات بسیار خوبی در این خصوص انجام گرفته است. مقیمی با اشاره به بحث توسعه پایدار محیط زیست، این موضوع را یک امر مهم و حیاتی دانست که باید نگاه ویژه و علمی به آن داشت چرا که در آینده بحرانهای زیست محیطی می تواند جامعه بشر را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. رئیس دانشگاه تهران با اشاره به حرکت صنعت جهان به سمت صنعت سبز و فولاد سبز، این موضوع را امری حتمی دانست و بر ضرورت همکاری دانشگاه و‌صنعت برای حرکت به سمت صنعت سبز و تولید محصولات سبز تاکید کرد. مقیمی تولیدات علمی دانشگاهی کشور را خوب ارزیابی کرد و افزود در حوزه تولید محصولات و‌ مقالات علمی یک کشور مهم در جهان به شمار می رویم که لازم است با برنامه ریزی و‌جهت دهی هر چه بهتر این امر را تقویت کنیم. وی ارتباط صنعت و دانشگاه را محوری و‌ مهم دانست و از آمادگی دانشگاه تهران برای همراهی کامل و جدی با این حوزه خبر داد.

 

در این مراسم مهمانان ضمن بازدید از مجموعه معادن سنگ آهن و کارخانجات فولاد سنگان ضمن آشنایی با روند تولید محصولات این شرکت، با حضور همسر شهید دکتر علیمحمدی، مقیمی رئیس دانشگاه تهران، میرزایی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و سایر میهمانان، موسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علیمحمدی دانشگاه تهران در فولاد سنگان افتتاح گردید.

آیین تجلیل از سفیران ضیافت شرکت فولاد خوزستان

آیین تجلیل از سفیران ضیافت با هدف ارج نهادن به مقام کارکنان خدمات شرکت فولاد خوزستان، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار شهید امتی برگزار شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان، بر پایه این گزارش، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، اهدای هدیه به فرزندان کارکنان، اجرای مسابقه و موسیقی محلی از برنامه‌های همایش بزرگ تجلیل از سفیران ضیافت فولاد خوزستان بود.

 

گفتنی است، آیین یاد شده با هدف آشنایی خانواده‌های فولادی با خصوصیات و محیط این صنعت خشن و تقویت درک متقابل در خانواده ها، همچنین ارتقای تعلق سازمانی در خانواده فولاد و جبران خدمات کارکنان پرتلاش واحد خدمات و امور اجتماعی اجرا شد.

برگزاری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع با مشارکت فولاد مبارکه

افشین خیامیم، مدیر مهندسی صنایع:نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع توسط انجمن مهندسی صنایع ایران در تاریخهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه با محورهای چرخشهای تحول آفرین، هوشمند سازی و داده محوری در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران و با حضور اساتید، دانشجویان و متخصصین صنایع و بنگاههای اقتصادی برگزار گردید.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه ؛در این کنفرانس ارائه مقالات، کارگاههای علمی و صنعتی، پنلهای تخصصی و عمومی در موضوعاتی از قبیل تحقیق در عملیات و شبیه سازی، هوش مصنوعی، کسب و کارهای داده محور، سیستمهای حمل و نقل هوشمند، مدیریت زنجبره تامین پایدار، مدل سازی و تصمیم گیری و ... ارائه گردید.

 

شرکت فولاد مبارکه در راستای حمایت از نهادهای علمی و دانشی کشور و نیز هم افزایی بین محیط صنعت و دانشگاه و استفاده از پتانسیل دانشی موجود در مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین تمرکز بر ارائه دستاوردها و تجربیات خود در حوزه هوشمند سازی و داده محوری در این رویداد حضور یافت.

درخشش ریل ذوب آهن اصفهان در یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی

یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، تجهیزات و خدمات وابسته هم اکنون با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی،جمعی از مسئولین، مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان و همچنین شرکت های فعال و پیشرو داخلی و خارجی در عرصه حمل و نقل ریلی هم اکنون( شنبه 29 اردیبهشت ماه) در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران افتتاح شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان ؛ ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا و همچنین پیشران توسعه راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها در سالن 11 – 10 با ارائه سبد متنوع محصولات ریلی نظیر (60E1 مناسب قطارهای پر سرعت بین شهری و متروهای شهری با بار محوری سنگین، (ریل 54E1 مناسب برای متروهای شهری با بار محوری متوسط،( ریل 54E1 با گرید فولاد R320CR  از نوع سخت و ضد سایش)، (ریل 49E1 مناسب مترو)، (ریل 46E2 مناسب خطوط فرعی) ، ( ریل 60E1A1 زبانه سوزن) و ( ریل R18 ویژه معدن ) در این نمایشگاه مورد توجه ویژه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.  

 

شایان ذکر است امسال در این نمایشگاه 80 شرکت حمل و نقل ریلی داخلی و 10 شرکت حمل و نقل خارجی از کشورهای چین، روسیه، آذربایجان، هند و کره شرکت کرده اند.  

گفتنی است این نمایشگاه تخصصی که در 14 هزار متر مربع امروز افتتاح شد تا یکم خردادماه از ساعت 9 تا 16 پذیرای علاقمندان عرصه حمل و نقل ریلی خواهد بود.

حرکت ومعادن روی ریل توسعه فناوری‌های جدید

نقلاب صنعتی چهارم با ایجاد تحولات گسترده در فرایندهای تولید، مسیر جدیدی را پیش‌روی صنایع معدنی و فلزی قرار داده و شناسایی و به کارگیری فناوری‌های جدید، لازمه همگام شدن با این تحولات است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با انجام فرایندهای تحقیق و توسعه و شناسایی روش‌های نوین تولید در نظر دارد که در این راستا تحول همه‌جانبه‌ای را رقم بزند. این هلدینگ سرمایه‌گذاری در این خصوص آخرین نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها را به واسطه شرکت‌های زیرمجموعه به صورت مستمر پایش می‌کند و برای اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها در پروژه‌های توسعه‌محور سرمایه‌گذاری می‌کند. نمود این رویکرد در نتایج حفاری‌های اکتشافی و معدنکاری در معادن غرب و جنوب‌شرق کشور قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد که ومعادن با استفاده از سیاست‌های جدید خود در سرمایه‌گذاری بتواند نقشی اثرگذار و سازنده در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور همگام با فناوری‌های نسل چهارم داشته باشد.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی ومعادن ، امروزه همگام با تحولات حوزه دانش و فناوری و محیط کسب‌وکار، فرایندهای تولیدی و صنعتی در حال تجربه دگرگونی‌های گسترده، پردامنه و عظیمی هستند. در حالی که صنایع در گذرگاه تحولات نسل چهارم صنعت قرار دارند و این انقلاب هنوز در حال بلوغ و تکامل است، خبرهایی از وقوع انقلاب صنعتی پنجم نیز به گوش می‌رسد. آنچه در این میان اهمیت دارد، همپوشانی مفاهیم تحولات صنعتی با یکدیگر و میزان هماهنگ شدن صنایع معدنی و فلزی با تحولات و قرارگیری در مسیر اهداف توسعه پایدار است. در تحولات نسل چهارم صنعت، تکنولوژی‌های جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر بهبود عملکرد و ارتقای سطح بهره‌وری در فعالیت‌های صنعتی، اهداف توسعه پایدار و سازگاری بیشتر صنایع با محیط‌زیست را محقق کنند. با توجه به این مسئله، همگام شدن با تحولات جهانی به موضوع تعیین‌کننده‌ای برای حفظ رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی تبدیل می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با واقف بودن به اهمیت موضوع تکنولوژی در تولیدات معدنی، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و به‌روزرسانی فرایندهای تولید را در کانون توجه قرار داده است تا بتواند نقشی سازنده و اثرگذار در همگام شدن صنایع معدنی و فلزی کشور با تحولات جهانی داشته باشد.

گام اول توسعه معدنکاری

در سال‌های اخیر رویکرد صنعت سبز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از آنجایی که اغلب روش‌های فعلی در فعالیت‌های معدنی و صنعتی با آلایندگی محیط‌زیستی همراه هستند، به‌روزرسانی روش‌های تولید و همگام شدن تکنولوژی آن‌ها با نسل جدید صنعت تاثیربه‌سزایی در تحقق این رویکرد دارد. به عبارت دیگر دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا از موضوعات مهم برای افزایش رقابت‌‎پذیری در صنایع معدنی و فلزی به شمار می‌آید، زیرا این صنایع همواره با چالش‌های زیست‌محیطی روبه‌رو بوده‌اند و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا می‌تواند علاوه بر حرکت در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار، منجر به افزایش رقابت‌پذیری بخش معدن و صنایع معدنی شود. هوش مصنوعی، رباتیک و اتوماسیون فرایندها از جمله تکنولوژی‌هایی جدیدی هستند که در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و به‌کارگیری آن‌ها در فعالیت‌های معدنی و صنعتی به جز کاهش آلایندگی منجر به افزایش سرعت عملیات و کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی می‌شود. به عنوان مثال، با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان اختلالات زنجیره تامین را مشخص کرد. بررسی تاثیرات زیست‌محیطی معدنکاری، بهینه‌سازی عملیات حفاری، نقاط خطر در معدن و عملیات نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات نیز با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر است. علاوه بر این، هوش مصنوعی با مرتب‌سازی داده‌ها به صورت دقیق می‌تواند نرخ بازیابی سنگ معدن را افزایش دهد. استفاده از ماشین‌آلات خودران در معادن از مهمترین امکاناتی است که هوش مصنوعی فراهم آورده و شرکت‌های بزرگی از جمله «Komatsu»، «BHP» و «Rio Tinto» از جمله شرکت‌های پیشرو در استفاده از ماشین‌آلات خودران به شمار می‌آیند.

در حالی که صنایع معدنی و فلزی جهان به سمت فناوری‌های نسل چهارم صنعت حرکت می‌کنند، معدنکاری در کشور فرایندی کُند، دیربازده و با صرف هزینه‌های بالا محسوب می‌شود که این مسئله جذابیت سرمایه‌گذاری در توسعه معادن را کاهش داده است. سرمایه‌گذاری در فرایندهای تحقیق و توسعه و هوشمندسازی معادن از اولین گام‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای دسترسی به تکنولوژی‌های جدید در مسیر ارتقای سطح رقابت‌پذیری و گذار به سمت صنعت سبز به شمار می‌آید. هوشمندسازی معادن در حالی که عیار ذخایر سنگ‌آهن کشور در حال کاهش است، منجر به کاهش خطا و ریسک، افزایش سرعت عملیات، ایمنی و همچنین ارتقای کارایی و اثربخشی معدنکاری می‌شود. بررسی معدنکاری در معادن سنگ‌آهن کشور نشان می‌دهد که ذخایر قابل استخراج در معادن کشور از نوع مگنتیتی و با عیار بالا است و ذخایر هماتیتی که عیار پایین‌تری نسبت به نوع مگتیتی دارند، اغلب به عنوان باطله در نظر گرفته می‌شود. در واقع توسعه روش‌های استحصال و فرآوری سنگ‌آهن با عیار پایین در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که در اغلب شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا استخراج سنگ‌‎آهن از ذخایر هماتیتی انجام می‌شود. از آنجایی که میدرکس تکنولوژی قالب برای تولید آهن‌اسفنجی در کشور محسوب می‌شود، می‌توان ماده اولیه کارخانه‌های احیای مستقیم را با به‌روزرسانی تکنولوژی استخراج از ذخایر کم‌عیار نیز تامین کرد. در واقع دسترسی به فناوری پرعیارسازی سنگ‌آهن هماتیتی با راندمان بالا می‌تواند در آینده خوراک واحدهای احیای مستقیم را تامین کند؛ موضوعی که ومعادن می‌تواند آن را در قالب پروژه‌های تحقیق و توسعه دنبال کند.

لزوم رویکردهای فناور‌محور

با توجه به ماهیت فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، برنامه‌های تحقیق و توسعه در این شرکت در قالب سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه و سرمایه‌پذیر به شکل هدفمند و جدی اجرا می‌شود. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که به عنوان یکی از بازوهای اجرایی ومعادن در حوزه اکتشافات معدنی و توسعه معادن سنگ‌آهن غرب کشور فعالیت می‌کند، با در پیش گرفتن رویکردهای نوسازی تجهیزات و به کارگیری ماشین‌آلات جدید موفق شده میزان حفاری در معادن سنگ‌آهن را تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ به ۷۶ هزار و ۶۵۰ متر برساند که نسبت به برنامه سال ۱۴۰۲ با پیشرفت ۲/۲ درصدی همراه بوده و به واسطه فعالیت شرکت صبانور، ذخایر سنگ‌آهن این شرکت در غرب کشور از ۵۰ میلیون تن در دو سال گذشته به ۲۲۰ میلیون تن رسیده است. اقدامات توسعه‌ای و اکتشافات ذخایر معدنی ومعادن در غرب کشور موجب شد تا ظرفیت تولید سالانه کنسانتره شرکت صبانور از یک میلیون تن به ۲ میلیون تن ارتقا یابد، به طوری که فعالیت این واحد تولید کنسانتره بتواند مواد اولیه واحدهای احیای مستقیم در دست اقدام ومعادن را تامین کند. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بهره‌برداری از پروژه مس و طلای جانجا نیز سرمایه‌گذاری کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان بهمن‌ماه حدود ۲۰ هزار متر حفاری در این معدن انجام شد. در فرایند استخراج و معدنکاری این پروژه حساس به لحاظ عیار پایین ماده معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات جدیدی به کار گرفته می‌شود که این مسئله با افزایش دقت و سرعت عملیات در معدن مس و طلای جانجا همراه خواهد بود.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به منظور افزایش توانمندی‌های خود به عنوان یک نهاد سرمایه‌گذار و شرکتی مولد و پویا در صنایع معدنی و صنعتی، در شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را با هدف شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهای نوآورانه با تمرکز بر زنجیره فولاد آغاز کرد. با توجه به پژوهش‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ شرکت راشا که در حوزه فناوری و صنعت انجام می‌دهد و نقشی که این شرکت در پرورش ایده‌های نوآورانه و خلاقانه ایفا می‌کند، انتظار می‌رود که فناوری‌های جدیدی برای برطرف کردن چالش‌های بخش معدن و صنایع معدنی بومی‌سازی شود. ومعادن بیش از ۲۰ طرح و ایده را در حوزه‌های مختلف تکنولوژی‌های جدید، فرآوری مواد معدنی کم‌عیار و مدیریت پسماند معدنی و بهبود فرایندها و تجهیزات در راستای ارتقای سطح بهره‌وری و کاهش توقفات در دستور کار دارد.

شرکت‌های تخصصی زیرمجموعه ومعادن، به عنوان بازوهای توانمند این هلدینگ، با توسعه فعالیت‌های خود در زمینه هوشمندسازی و ارتقای سطح تکنولوژی می‌توانند حرکت در مسیر انقلاب صنعتی چهارم را فراهم ‌سازند. در همین راستا گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تاکنون در ۹۹ پروژه مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. هفت پروژه پیشران اقتصادی، هفت پروژه با راهبری مستقیم ومعادن و ۸۵ پروژه در شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو و شرکت سنگ‌آهن گهرزمین از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت هستند. با توجه به طرح‌های متعددی که در دستور کار ومعادن قرار دارد، به نظر می‌رسد که ایجاد سیستم‌های تخصصی تحقیق و توسعه در حوزه معدن و صنایع معدنی و فلزی با پایش و بررسی تحولات جهانی در این حوزه و تلاش برای اجرایی شدن آن‌ها، می‌تواند به پیشرفت‌ صنایع معدنی کشور کمک شایانی کند. در این راستا جهت‌گیری سرمایه‌گذاری‌های ومعادن در به‌روزرسانی تکنولوژی، زمینه تطبیق صنایع معدنی و فلزی کشور را با تغییرات جهانی فراهم آورد.

در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران نمونه، گروه‌های نخبه کار و واحدهای نمونه استان هرمزگان انجام شد؛ تقدیر از فولاد هرمزگان به عنوان برترین واحد کارفرمایی استان هرمزگان

آیین سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران نمونه، گروه‌های نخبه کار و واحدهای نمونه استان هرمزگان با حضور جمعی از مسئولان استانی برگزار شد و طی آن شرکت فولاد هرمزگان به عنوان کارفرمای برتر استان مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، در آیین سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران نمونه، گروه‌های نخبه کار و واحدهای نمونه استان هرمزگان که در فرهنگسرای طوبی شهر بندرعباس برگزار شد، مهدی دوستی استاندار، احمد مرادی و فاطمه جراره نمایندگان مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، سید عبدالکریم هاشمی نخل‌ ابراهیمی نماینده مردم شرق استان در مجلس، مجتبی معین وزیری مدیرکل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس و جمعی دیگر از مسئولان استانی حضور داشتند.

 

در این مراسم، شرکت فولاد هرمزگان که پیش از این با حضور رئیس جمهور با عنوان کارفرمای نمونه کشوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته بود، به عنوان شرکت نمونه استان هرمزگان در حوزه‌های کارفرمایی و ورزشی تقدیر شد و از عطاالله معروفخانی مدیرعامل این شرکت به عنوان مدیر برتر تجلیل به عمل آمد.

خودکفایی ملی در صنعت ریل افتخار ذوب آهن اصفهان

نشست خبری مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه در یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، تجهیزات و خدمات وابسته ، شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان ، مهدی کوهی در این نشست گفت : ذوب آهن اصفهان به واسطه تولیدات افتخار آفرین خود هم اکنون پیشران توسعه راه آهن سراسری، متروی کلان شهرها و صنعتی سازی ساختمان شناخته شده است.

 

وی افزود : این مجتمع عظیم صنعتی به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا از ابتدای تولید ریل تاکنون بالغ بر180 هزار تن انواع ریل را تولید و به راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها تحویل داده است و همچنین سایر محورهای ریلی نیز در حال مذاکره با ذوب آهن برای تامین ریل مورد نیازشان هستند.  

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان محورهای در حال ساخت با ریل این مجتمع عظیم صنعتی را چنین برشمرد : میانه- تبریز، میانه – اردبیل، همدان – سنندج، مراغه- ارومیه، رشت- انزلی، چابهار- زاهدان، بستان آباد- ائل گلی و همچنین مبارکه- شهرکرد که در مرحله انعقاد قرارداد می باشد.

وی ادامه داد : در بخش متروهای کلان شهرها نیز هم اکنون محورهای ریلی اصفهان، تبریز، مشهد،تهران، بهارستان، پرند و کرمانشاه با ریل ذوب آهن اصفهان در حال ساخت است.

مهدی کوهی اظهار داشت : دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در بازدید امروز از نمایشگاه حمل و نقل ریلی ، ضمن ابزار خرسندی از تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، تامین ریل برای محورهای مختلف و به ویژه کریدور شرق از جمله راه آهن چابهار- زاهدان و رشت- کاسپین که در توسعه تعاملات بین المللی نقش شایان توجهی دارد را بسیار موفق ارزیابی نمودند.

ریل ذوب آهن اصفهان محور توسعه تعاملات ملی و بین المللی

وی نقش ریل ذوب آهن اصفهان را در توسعه تعاملات ملی و بین المللی درخشان توصیف نمود و بیان کرد : این محصول استراتژیک با افتخار کریدورهای شمال- جنوب و غرب به شرق کشور را به یکدیگر متصل می کند و در حال توسعه آنها می باشد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : یکی دیگر از محصولات ریلی High-tech این مجتمع عظیم صنعتی ریل سخت است که بیش از 250 تن از آن در متروی مشهد نصب شده و متروی سایر کلان شهرها نیز متقاضی دریافت این محصول ضد سایش جدید می باشند.

ذوب آهن اصفهان خودکفایی ریلی را در سطح ملی جشن گرفته است

وی بیان کرد : با افتخار اعلام می کنم ذوب آهن اصفهان با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران عزیز خودکفایی و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را جشن گرفته است که این اقدام عملیاتی نمونه بارز شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) می باشد.

تولید دو محصول ارزش افزا در کارگاه نورد 650 ذوب آهن اصفهان

مهدی کوهی خاطرنشان کرد : در کنار تولید ریل ملی در کارگاه مجهز نورد 650 ذوب آهن اصفهان، محصول ارزش افزای تیرآهن بال پهن نیز در همین کارگاه تولید می شود و این محصول نیز در صنعتی سازی ساختمان و جهش ساخت مسکن نقش دارد.  

وی گفت : در سال گذشته و برای اولین بار، گواهی انحصاری ساخت داخل محصول استراتژیک ریل توسط ذوب آهن اصفهان از وزارت صمت اخذ گردید که ثمره این دستاورد بزرگ این است که وزارت راه، راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها برای خرید ریل از ذوب آهن نیازی به برگزاری مزایده و مناقصه ندارند زیرا این مجتمع عظیم صنعتی تنها تولید کننده ریل در کشور است.

صفحه1 از239